Dumnezeologie

Eu sunt


sursa imaginii

Am redescoperit plăcerea în a sta să îi ascult pe cei care au mai multe cunoştinţe despre viaţă şi lume decât mine. Întocmai cum Maria altă dată, stătea la picioarele Învăţătorului Ei şi îi sorbea cuvintele cu nesaţ. Well, cel care îi vorbea Mariei şi celorlalţi în camera strâmtă şi sărăcăcioasă a dat înţelepciune unor oameni pe care, eu, personal, i-aş asculta/citi ore întregi. Oameni ca Philip Yancey, Iosif Ţon, Richard Wurbrandt, Emil Căileanu (păstorul Bisericii în care am crescut spiritual),Conrad Gempf, oameni cărora Dumnezeu le-a dat capacitatea să înveţe pe cei din jurul lor lucruri noi, descoperite şi lor,revelate prin puterea persoanei Duhului Sfânt. Ok, povestea auzită îi are ca protagonişti pe nenea Moise şi Dumnezeu. La origine, povestea este scrisă pe paginile cărţii Exodul a sfintei Scripturi,iar ideile sunt formulate în urma unor comentarii date de Iosif Ţon (toată stima şi respectul :) )
Moise îşi începe viaţa în casa Faraonului , deşi se naşte umil printre evreii persecutaţi în acea vreme, pentru că … se înmulţeau.Un caz fericit, este luat de pe ape şi dus în casa celei mai importante persoane din ţinut, creşte şi învaţă în cadrul Academiei Regale, în fine, primeşte o educaţie demnă de statul său. Egiptenii erau învăţaţi în acele vremuri ca şi concept de viaţă şi educaţie religioasă că omul a fost creat pentru a satisface nevoile zeităţilor înconjurătoare. De exemplu, zeii aveau nevoie de sacrificii de hrană. Pur şi simplu. Nu exista un motiv anume ptr. Irosirea acelei vieţi decât egoismul şi setea de sânge . Şi aşa li se revelează lor cea mai bună soluţie împotriva maniei zeilor : sacrificiile aduse pe altar, în anumite zile din an. În acest context cultural trăieşte Moise şi despre aceste lucruri trebuia el să înveţe sârguicios, pe lângă alte elemente de Istorie, Literatură , Astrologie, Arhitectură,Artele de Îmbălsămare , Chimie, scrierile Hieroglifice, cam tot ce trebuia să ştie el ca prinţ al Egiptului . Moise, nenea Moise, ni se spune în Cartea Exodului face un lucru urât (arătând dreptate unui evreu exploatat) şi de frică fuge în pustie ca să nu fie pedepsit pentru actul lui de bunăvoinţă arătat unei creaturi inferioare, unui sclav.Aici Moise face cunostinţă in mod miraculos cu un Dumnezeu străin de cei pe care îi învăţase . Undeva în mijlocul deşertului se aprinde un rug şi începe să ardă.Arde…arde…arde şi nu se mai mistuie. Mirat, Moise se apropie de rug să vadă mai bine.

Moise, descalţă-te pentru că păşeşti pe un pământ Sfânt

”Err,ok…cu cine am onoarea totusi?”întreabă Moise, ascultând însă de vocea care venea în mod curios dinspre rugul aprins.

Eu sunt Cel ce sunt !

Si aici, aici devine interesant, pentru că m-am confruntat mereu cu textul asta. Nu am putut înţelege ce fel de nume e asta…Yahve…Eu Sunt! Cam aşa îl percep şi pe Moise…
Ok, mda, însă eu nu am auzit până acum de zei cu numele asta… Am auzit însă de mulţi zei, deci, mai clar, cum zici că te cheamă?

Eu sunt! Mergi şi spune poporului Meu că Eu sunt Cel Ce Sunt

se aude din nou cu aceeaşi încăpăţânare.
Presărate in tot Vechiul Testament dar în special în psalmi si proverbe şi chiar şi în cartea lui Iov-care atinge subiectul suferintei in mod sublim- Dumnezeu vorbeşte despre Sine prin gura proorocilor. Lumea a luat fiinţă din Mine.Am chemat pe nume mări şi stele, fiinţe şi munţi şi ele au venit în fiinţă.Eu am făcut tot ce se vede în lumea asta şi nimic din ce se vede nu a fost făcut fără Mine.Eu sunt plin de îndurare şi bogat în bunătate. Spre deosebire de toţi ceilalţi zei care există în lumea asta şi în care oamenii îşi pun speranţa… Eu Sunt Cine zic că Sunt.

Partea a doua


sursa imaginii

[…] Şi Moise face o comparaţie între acest ‘EU SUNT’ şi zeii despre care învăţase în casa Regală.
‘’Dacă…bine, dacă tu eşti cine spui că eşti, atunci vreau să te cunosc. Vreau să văd că tu faci …că tu eşti, cine pretinzi că eşti. Moise, un om de nimic, care nu mai valora doi bani în ochii faraonului, un bâlbâit, cum îl numeşte Biblia-faţă în faţă cu Dumnezeul întregii lumi, după toată logica umană merita să moară strivit, ca o insectă.
Probabil că orice zeu sau Dumnezeu capabil şi atotputernic nu ar mai fi aşteptat nimic din partea creaturii şi ar fi luat măsuri. În schimb, Yahve spune ‘OK, am să îţi fac pe plac. Vom merge împreună pe munte şi am să îţi arăt cine sunt.Îţi voi arăta frumuseţea Mea’ Textul în limba engleză se contrazice aici, în loc de frumuseţe, spune ‘bunătate’. Cuvântul ebraic , la origine, pare să semnifice ‘bunătate’ şi ‘frumuseţe’ – ptr evreii din vremea aceea, frumuseţea însemna bunătate şi tot ce nu era bun, era şi urât.
Întorcându-mă la textul biblic, ni se spune că Moise cere să vadă slava Lui Dumnezeu, cere o revelaţie personală din partea Lui.

Iată un loc lângă Mine.Vei sta pe stâncă

îi zice Dumnezeu lui Moise (textul se găseşte in 33.12). Şi, Dumnezeu I se arată şi aşa află Moise că întradevăr Domnul Dumnezeu este un Dumnezeu plin de îndurare, milostiv, incet la mînie,plin de credinciosie si bunătate.Şi în reverenţă I se închină . Mai este un loc in Vechiul Testament unde Dumnezeu se arată Lui Ilie , tot pe un munte, tot ăn crăpătura unei stânci.
Dumnezeu trece pe lângă peşteră şi înaintea lui un vânt bate cu atâta putere ca despică munţii , se cutremură pămantul, şi se nasc valuri de foc. Dumnezeu trece pe lângă Ilie insă nu prin vânt, nici prin cutremur, nici prin cutremur, nici prin foc, ci se revelează în liniştea unui susur blând şi subţire.
Dumnezeul tuturor lucrurilor este Pace şi Blândeţe. Când mă aşez pe genunchi, în liniştea cămăruţei mele, cu sinceritate , cu dorinţa de a mă întâlni cu El, mă inundă un sentiment de Pace si de Bucurie. În timp ce alţi dumnezei sunt plecaţi în vacanţă sau se pun să doarmă ( parafrazând 1 Împăraţi 18) Dumnezeul meu mă aşteaptă în orice clipă din zi sau noapte să ma aşez lângă El şi nu doar să vorbesc, dar să ascult ce are de zis. Da, Dumnezeul întregului univers mă aşteaptă clipă de clipă să îmi dea din Pacea Lui, din Umilinţa Lui, din Calmul Lui, din tot ceea ce este EL pentru ca şi eu să pot trăi pe acest Pământ ca un copil Binecuvântat . Nu prosper, doar binecuvântat cu ceea ce am nevoie să îmi pot duce lupta până la capăt- fie că e vorba de putere în slăbiciune, fie că e capacitatea să rezist bolii sau tentaţiilor.

Gata! Acum cred că am terminat ce aveam de spus ! :- )

9 thoughts on “Eu sunt”

  1. Biblia in sine, este o metafora. Aproape tot ce sta scris in Cartea Sfanta, nu trebuie interpretat sub primul impuls, prin prisma evidentului care iti sare in ochi de prima data.
    “Eu sunt”…Eu sunt Tu. Vorbesti cu tine insuti/insati.
    “Eu sunt Cel ce Este”…Asta esti tu si nu poti face nimic ca sa-ti schimbi menirea. Trebuie sa te suporti si sa-ti traiesti viata asa cum esti.

  2. Qvo, multam de comment. Intradevar, Biblia este o metafora dar asta nu inseamna ca Dumnezeu nu isi reveleaza fiinta, prin ea. Asa este, suntem cine suntem si nu ne putem schimba, cel putin nu pe puterile noastre.
    Sunt insa si circumstante in care ne putem schimba.Eu nu ma pot complace intr-o stare pe care o rasc in mine, incerc sa ma schimb, chiar si atunci cand stiu ca nu ma pot schimba. Incerc, ma zbat. Este conditia umana de a vrea sa devina mai bun. In cele din urma realizez ca sunt ceea ce sunt si ca nu pot deveni altceva sau altcineva de una singura. Unul insa, a murit pe cruce ca sa faca in noi mai mut decat putem gandi , mai mult decat ne putem imagina.Ca sa ne schimbe in ceva mai bun.

  3. Insasi jertifirea lui Isus (punctul central al Bibliei, cheia) este o metafora, nu crezi? O pilda, o directie de viata, un sfat.
    De ce trebuie personalizata Biblia? De ce cineva si nu ceva?

  4. Cristos a fost o persoana reala, nu e o legenda.Moartea lui [si invierea lui]nu au fost trucate, oricat de mult si-ar fi oamenii legii din vremea aceea] . Si daca El a murit si a inviat cum este scris, ce ma impiedica sa cred si restul celor scrise?
    Spui ‘ceva’ si nu ‘cineva’ . La ce te referi ?

  5. Isus poate a existat sau poate nu a existat. Iar argumente sunt si de o parte si de cealalta. Dar nici o dovada. Biserica flutura un giulgiu. Arheologii descopera un schelet care ar putea fi al lui Isus.
    Niciodata nu m-am increzut in aparente si niciodata nu m-am limitat la un singur punct de vedere.
    Ceva…un stil de viata, o cale de evolutie spirituala, o maniera de cunoastere.
    Cineva…ceva palpabil (material), cineva care poate fi nominalizat si caruia ar trebui sa-i fi dator.

  6. Asa este. Credinta In Dumnezeu nu este ceva palpabil. Credem in ceea ce nu se vede, aici tocmai este … mirarea pt. unii. Dar poate ca totusi, faptul ca ceva sau Cineva tine aceasta credinta in inima noastra, este insasi dovada ca exista un Dumnezeu si un Cristos[un Mantuitor]. Nu?!?

  7. Sau poate doar dovada ca in noi insine exista un perpetuu razboi intre Bine si Rau. Ca Religia atribuie Binelui un nume, face parte din “menirea” ei. Eu, insa, nu atribui nimanui actiunile mele. Pot face Bine sau Rau, deopotriva, intrucat am dualitatea in mine si nu fiindca imi dicteaza cineva cum sa ma comport. Mai mult, toate consecintele actiunilor mele mi le insusesc in totalitate, cu responsabilitate, fara a arata cu degetul in alta parte, decat spre mine.

  8. Si eu imi insusesc consecintele actiunilor mele. nu sunt un om perfect. gresesc ca toti ceilalti. Modul meu de gandire poate fi diferit, dar la origine suntem toti la fel :)

  9. Oarecum…din punct de vedere fizic. Din punct de vedere psihic, insa, fiecare dintre noi are incarcatura spirituala diferita la nastere. Suntem egali prin nastere (in fata vietii), dar evolutia spirituala ulterioara a fiecaruia dintre noi depinde de “bagajul” pe care il detii in momentul taierii cordonului ombilical. Parerea mea.

Leave a Reply

